Versenytárselemzési segédlet az online marketinghez

Versenytárselemzési segédlet az online marketinghez

Olvasási idő: 24 perc

A versenytárselemzés a marketingstratégia kiépítésének első lépései közt foglal helyet. Konkurenseink ismerete kulcsfontosságú, ezért javasolt nagy hangsúlyt fektetni tevékenységük monitorozására. Szerencsére erre számos lehetőségünk adódik, melyeket cikkemben be is mutatok!

A marketingmunka egyik alapszintű pillére a versenytárselemzés. Termékünk bevezetése, vagy vállalkozásunk megalapítása során elsőként kell gondolnunk a piackutatásra, mely során meghatározzuk a helyünket a piaci hierarchiában. A piackutatás részeként felkutatjuk azokat a rajtunk kívülálló cégeket is, akikkel valamilyen ponton kapcsolódni fog a vállalkozásunk az élete során. A kapcsolódás lehet kooperatív – mint például egy viszonteladói vagy franchise hálózat, affiliate program -, de lehet akár konkurensi is. Utóbbi esetben a konkurenseink termékei, vagy stratégiája többé, vagy kevésbé a mi célközönségünket célozza, mely a gyakorlatban azt jelenti, hogy pont azokra a babérokra hajtanak, amikre mi.

Fontos megjegyezni, hogy a versenytársak jelenléte nem egy káros dolog. Hacsak nem egy nagyon telített piacon helyezkedünk el, akkor ez a fajta versengés a vásárlókért egy nagyon egészséges, innovációt elősegítő helyzetet teremt. A vállalkozások a másikénál profibb és kreatívabb marketinggel próbálják megszólítani és vásárlásra bírni az adott közönséget. A versengés elősegíti a termékünk és marketingünk folyamatos fejlődését. Versengés nélkül nem törekednénk a folyamatos fejlődésre, nem keresnénk minden alkalommal a legjobb megoldásokat, és a cégünk kommunikációja és működése ellaposodna. Ez nagyon veszélyes, hiszen ha egyeduralkodók vagyunk a saját piacunkon és ráadásképpen el is laposodik a marketingünk, akkor saját magunk teremtünk meg egy piaci rést egy esetleges konkurensnek. Előforduló probléma, hogy versenytársak híján elbízzuk magunkat és túl későn vesszük észre, a valaki belép a piacunkra és friss vért visz a terület marketingjébe, mellyel ellehetetleníti a mi bevett gyakorlatainkat.

A fentiek miatt elengedhetetlen, hogy tudjuk kik a versenytársaink és megértsük, hogy miben és hogyan versenyeznek velünk. Cikkemben most a versenytárselemzés alapjaihoz és a leggyakrabban használt online marketingfelületek konkurenskövetéséhez adok segítséget Neked 🙂

Konkurens profilozás
A konkurenseink profilozása megoldható diagramok segítségével, így könnyen prezentálhatjuk a fontosabb jelentéseket.

A versenytárselemzés alapjai

Mielőtt az egyes csatornákat külön-külön vizsgálnánk, az alapszintű piaci- és konkurensfeltérképezést szükséges elvégeznünk. Enélkül nem szabad elindítani egy terméket sem az értékesítési útvonalon, mivel ismereteink hiányosak lesznek a piaci helyzetet tekintve. A hiányos információkkal hiába ismerjük a célközönségünket, nem tudjuk majd megértetni velük, hogy termékünk mivel jobb a konkurens termékénél.
Kezdjük is a saját, illetve a versenytárs termékének és stratégiájának feltérképezésével, az előnyök és hátrányok megismerésével és ábrázolásával, vagyis a SWOT analízissel.

A SWOT analízisi menete és szerepe a versenytársak elemzésében

A SWOT analízis a marketing- ás vállalkozásfejlesztési megoldások alapköve. A mozaikszó az alábbi részekből tevődik össze:

  • Strengths – erősségek, vagyis olyan belső tulajdonságok, melyekkel jobbak vagyunk mint a konkurenseink,
  • Weaknesses – gyengeségek, vagyis olyan belső tulajdonságok, melyek akadályozhatnak minket a sikerünkben, de hatással lehetünk rájuk,
  • Opportunities – külső lehetőségek, melyeket megragadva előnyre tehetünk szert a piac többi szereplőjével szemben,
  • Threats – külső veszélyek, melyeket a konkurenseink jelentenek számunkra és nem lehetünk rájuk jelentős hatással.

Látható, hogy az analízisi külső és belső viszonyokat is vizsgál. Külső lehetőség lehet például egy piaci rés felfedezése, míg külső veszély lehet az, ha a konkurensünk jóval nagyobb büdzsével képes marketinget folytatni, mint mi. Belső tulajdonságok alatt a cégen belüli mozzanatokat jellemezhetjük. Erősség lehet a gyors gyártási folyamat, vagy a tökéletes értékesítői tevékenység, míg gyengeség a széthúzó marketing és sales kapcsolat a cégen belül.
A SWOT analízis segítségével jól körülhatárolhatjuk a termékünk későbbi pozicionálását. Ahogy a saját termékünk esetén, úgy a konkurens esetén is elvégezhető a munka, ezzel tisztában leszünk azzal, hogy melyik konkurensünket hol és milyen megoldással lehet túlszárnyalni: ami a konkurensnek gyengeség és veszély, az nekünk lehetőség lehet.

SWOT analízis
A SWOT analízis a piackutatás és versenytárselemzés alapja.

A termék pozicionálása és a pozíciótérkép elkészítése

Ha a SWOT analízissel fényt derítünk a termékeladási folyamatunk tulajdonságaira, akkor megkezdhetjük a piaci pozicionálás folyamatát.

A pozicionálás egy-egy konkrét termékváltozat (brand) versenytársaihoz való viszonyának meghatározása az adott termékpiacon, és ennek a megkülönböztetésnek a nyilvánvalóvá tétele a termékpiac potenciális vásárlói számára. Lényege, hogy a vevők meg tudják különböztetni a termékünket a konkurens hasonló tulajdonságokkal bíró terméktől. (forrás: mediapedia.hu)

A pozicionálás során dönthetünk esetleges piaci résekre történő erősítésen, például ha a mi termékünk valami olyant tud, amit a konkurensé nem. De az is lehetséges, hogy a termékünk szinte teljesen megegyezik a konkurensével, viszont olcsóbban tudjuk gyártani, emiatt kedvezőbb a végső ára.
Elsőként mindenképp határozzuk meg, hogy a termékünk miért nyújthat értéket a problémával rendelkező érdeklődőknek, majd vizsgáljuk meg, hogy mely értékeink előnyösebbek a konkurens értékeihez képest, és ehhez rendeljük végül termékárat és kommunikációs stratégiát.

A munkánkat egyszerűbbé és vizuálisan érthetővé tehetjük, ha elkészítünk egy pozíciótérképet. Ezen az ábrán a termékünk 2 tulajdonságát ábrázolhatjuk, valamint feltüntethetjük a a konkurenseinket is. A grafikon jól szemlélteti a helyzetünket a piacon, a megadott két tulajdonsághoz viszonyítva.
Felvihetjük például az árat és a minőséget, így meghatározható, hogy a termékünk prémium, standard, vagy akár a gazdaságos pozícióba esik-e.
Az alábbi példán egy gabonapehely kezdeti pozicionálási térképe látható. A grafikonon az árat és a kalóriatartalmat hasonlították össze a konkurensek ábrázolásával. Látható, hogy piaci rés található az olcsó és kisebb kalóriatartalmú termékek piacán, hiszen oda nem tartozik még konkurenciája az adott cégnek. Érdemes lehet ez alapján belőni a terméket, bár érdemes több ilyen térképet is létesíteni, több tulajdonság felvitelével, hogy pontosabb képet kapjunk a lehetőségekről. Általában oda nem érdemes lőni, ahol sok konkurens helyezkedik el, hiszen nagy a verseny, drága és fáradtságos munka lesz közülük kitűnni.

versenytárselemzés pozíciótérképen
A pozíciótérkép elkészítése segíthet felfedezni azokat a piaci részeket, melyeket nem ural még a konkurens.

A versenytársak munkájának vizsgálata a legnépszerűbb csatornákon

Ha felmértük a termékünk tulajdonságait, és hozzáigazítottuk a piaci lehetőségekhez, akkor megkezdhetjük a versenytársak stratégiájának és megoldásainak vizsgálatát.

Ezen munkarész nagyon fontos, hiszen nem elég azt tudni, hogy nagy vonalakban mit csinál a konkurensünk, hanem ezt folyamatosan monitorozni is szükséges. A folyamatos figyelemmel kísérés lehetőséget ad jó taktikák elleséséhez, illetve az aktuális pozíciónk “real-time” követéséhez. Ha mindig képben vagyunk a vetélytársak munkájával és aktivitásaival, akkor nem érhet minket hirtelen meglepetés, minden esetben időben tudunk majd reagálni. A gyors reagálás elengedhetetlen, hogy megtartsuk a köztünk és a többi cég közt levő piaci távolságot, vagy akár növeljük az előnyünket.

Az online térben szerencsére több ezer eszközünk van a versenytársak monitorozására. A következőkben a leggyakrabban használt felületekhez segítséget nyújtó megoldásokat vesszük végig. Én részben ezeket tartom hasznosnak, de természetesen van még rengeteg jó megoldás is az alábbiakon kívül.

Kövessük konkurenseink közösségi jelenlétét

A közösségi média felületek biztosítják napjainkban a legfrekventáltabb hirdetési lehetőségeket. Szinte megkerülhetetlen csatorna például a Facebook, ahol számos cég keresi fel a célközönségét. A közösségi óriás egyik tulajdonsága, hogy a regisztrált emberekhez érdeklődési köröket társít az aktivitásuk alapján. Egy emberhez számos érdeklődési kör tartozhat: engem például érdekel a marketing, de a biciklizés, a természet, és a filmek világa is. Viszont nem lehet tele az üzenőfalam reklámokkal, ezért a rendszer minden témából csak a legjobban teljesítőket fogja nekem megjeleníteni. Ebből következik, hogy a közösségi felületeken nem csak a közvetlen konkurensként értelmezett cégekkel kell versenyeznünk, hanem teljesen eltérő termékű cégekkel is, akik ugyanazt az embert célozzák.
Ezen megállapítás miatt a versenytársak lekövetésének széleskörűbbnek kell lennie, mint általában.

Érdemes elemezni a Hirdetéskezelő “Célközönség elemzői adatai” opció kimutatását, hogy megtudjuk: az egyes célközönségeink milyen más jellegű érdeklődési körrel rendelkeznek még. Ha megtaláltuk a tőlünk távolabb álló “konkurenseket”, akkor hasznos lehet csoportosítva figyelni a hirdetési aktivitásukat.

Facebook esetén számos külső lehetőség is adódik a versenytársak elemzéséhez. Ezek közül pár általam használtat alább összegyűjtöttem:

Talán legjobb social media monitorozó és segítő alkalmazás a piacon. Nemcsak a saját oldalunk kezelésében ad nagy segítséget, de az “ellenségeinket” is könnyedén nyomon követhetjük vele. Megtekinthető vele a konkurensek legsikeresebb posztjai, hirdetései, az oldaluk növekedése és fejlődése is. Lehetősége biztosít arra is, hogy összehasonlítsuk a célközönségünket a többiekével.

Fanpage karma

Az előzőhöz hasonló online felület, melyen szép grafikonokat és kimutatásokat kapunk social media helyzetünkről, párosítva a beállított konkurensekével. Külön élmény az Agora-val kapcsolatban, hogy ingyenes lehetőséget ad például nyereményjátékok készítéséhez is.

Egy nagyon értékes online statisztikai eszköz, mellyel a konkurens weboldalát beolvastatva megkapjuk, hogy adott oldalait milyen gyakran osztották meg a közösségi médiákban. Akár meg is nézhetjük a megosztások posztjait, így a frekventáltan megosztott posztok szövegezésből, vagy magából a megosztott oldalból ötletet meríthetünk a saját tartalmaink elkészítéséhez.

Buzzsumo

Kémkedés az AdWords rendszerben

A Google felületein a PPC mozgatórugója a nagyon erős, aukcióalapú verseny. A konkurensek folyamatos támadásának kitéve kulcsfontosságú, hogy megismerjük és felmérjük a tevékenységüket. Míg SEO esetén a konkurensek változtatásait hosszabb felkészülési és aktiválási idő jellemzi, addig AdWords-ben akár 1-2 nap alatt beelőzhetnek minket. Szerencsére több eszköz is rendelkezésünkre áll a trónbitorlók nyomon követésére.

  • Aukcióstatisztika, mint minden PPC kémkedés alapja

Kezdjük is az egyik leghasznosabbal.
Az AdWords rendszer egy nagyszerű beépített funkcióval segít minket abban, hogy jobban megértsük a saját és konkurenseink helyzetét a hirdetési aukciókban. Az eszköz neve: Aukcióstatisztika. Az elemző kampány, hirdetéscsoport, hirdetés és kulcsszószinten is elérhető. Egyszerűen csak jelöljük ki azokat az elemeket melyeknek helyzetét vizsgálni szeretnénk a mi kulcsszavainkra is hirdető konkurensek alapján és meg is kapjuk az alábbi táblázatot.

Aukcióstatisztika

Természetesen konkrét adatokat nem ad nekünk a rendszer arra vonatkozóan, hogy a konkurenseink milyen számszerűsített eredményeket érnek el, de a felület nem is erre van kihegyezve. Segítségével megtudhatjuk, hogy a mi hirdetési pozíciónkhoz képest hogy teljesít a konkurensünk, amikor azonos aukcióban veszünk részt. Megtekinthetjük, hogy került-e nálunk magasabb hirdetési pozícióba a konkurens, vagy hogy mikor jelent meg Ő is a keresőoldalon, amikor a mi hirdetésünk megjelent, továbbá mikor jelent meg Ő, amikor mi nem. Ezen kimutatást párosítva a hirdetési ismereteinkkel, valamint a minőségi pontszámainkkal megtudhatjuk, hogy hol érdemes fejlődnünk, mit csinálunk rosszul.

  • Riasztások, jelentések és automatizált megoldások

Beállíthatunk külön jelentéseket is a pozíciónk nyomon követéséhez, valamint élhetünk a riasztások funkcióval is, mely figyelmeztet minket, ha hirdetéseink értéke romlik, mert mondjuk egy konkurens beszállt a hirdetési versenybe. Erre az esetre a rendszer automata lehetőséget is biztosít: például megemeli a licitösszeget egy bizonyos %-kal, ha esik a hirdetésünk keresőpozíciója.
Magasabb szintű AdWords ismeretekkel AdWords API-n keresztül is írhatunk scripteket, melyekkel automatizálni lehet a hirdetéseinket. Akár azt is megtehetjük, hogy a nap minden fél órájában más és más licitet adunk meg kulcsszavainkhoz, ezzel biztosítva a jobb megtérülést a konkurensekhez képest.

Az automatizálásokkal nem csak időt és munkát spórolhatunk meg maguknak, de valós időben reagálhatunk a konkurensek minden rezdülésére.

  • Versenytárselemzés SEMrush-sal

Külsős, havidíjas eszköz közül én ezt szoktam használni.
A SEMrush egy nagyszerű online elemzőszoftver, mely inkább a keresőoptimalizálási munkát segíti, de akad benne segítség a PPC-hez is. Itt is beállíthatjuk az AdWords kulcsszavainkat, melyeket folyamatosan monitoroz a rendszer, illetve figyelmeztet is, ha gond adódna, de ennél sokkal többre is képes.

Ha bírjuk a domainünket, akkor a PPC elemzéseknél megtekinthetjük azokat a konkurenseket, akik a miénkkel azonos kulcsszavakra hirdetnek: hozzájuk forgalmi adatokat és több grafikont is kapunk Ez még mindig semmi! Megnézhetjük az összes hirdetésük szövegezését, az egyes hirdetések körülbelüli CPC árát, a rájuk érkező forgalmat (közelítő érték!), de még azt is, hogy az adott hirdetés mikor fut és milyen előzményei voltak. Visszamenőleg meg lehet tekinteni, hogy az adott kulcsszóra történő hirdetés helyezése hogyan váltakozott az elmúlt egy évben. Ebből lehet következtetni a kampány időszakokra, valamint megismerhetjük a konkurens költekezési szokásait. Ez elég hasznos, nem? 🙂

semrush ppc statisztika
A SEMrush megmutatja nekünk a konkurenseink összes keresőhirdetését is, melyekre rákattintva elemzési adatokat is feltér.

SEO-alapú versenytárs feltérképezés a magasabb találati pozícióért

Akárcsak az AdWords rendszerben, a keresőoptimalizálás tekintetében is fontos a versenytárselemzés. Bár a korábban megállapítottak szerint SEO esetén a változások általában lassabban öltenek végleges eredményt, a folyamatos monitorozás lehetővé teszi, hogy már időben elkezdjünk reagálni a konkurensek munkájára. A keresőoptimalizálás egy nagyon összetett dolog, így rengeteget tudnék róla írni, de most koncentráljunk csak a főbb pontokra a vetélytársak elemzése kapcsán.

  • SEMrush – avagy a keresőoptimalizálás királya

Jómagam több, mint 15 SEO szoftvert használok munkám során, a kedvencem ezek közül mégis a címben említett. Az előző alfejezetben már kitértem rá, hogy a SEMrush egy rendkívül sokrétű és hasznos szoftver. Az online marketing minden területén alkalmazható, de különösen a keresőoptimalizálás ingoványos talaján nyújt segítséget a használójának.

Kezdjük azzal, hogy előre leválogatott kulcsszólistánkat fel tudjuk tölteni a rendszerébe, párosítva a konkurenseinkkel. Ettől kezdve folyamatosan monitorozza az adott kulcsszavak alapján a helyezésünket, CTR-t, organikus forgalmat és minden mást, amire szükség lehet. Kapunk komplett SEO tippeket is az oldalunkhoz, illetve a Google algoritmusváltozásait is elég jól érzékeli és monitorozza nekünk a rendszer.
Konkurensünk domainjét egyszerűen bemásolva a keresőjébe tucatnyi adattal lát el minket, melyekből válogatni is nehéz. Elemezhetjük az organikus megjelenésüket, meta adataikat, legjobban teljesítő oldalaikat, az összes kulcsszavukat. Láthatjuk, hogy organikus forgalmuk milyen arányban oszlik meg az oldalaik közt, illetve hogy mekkora értékű a forgalom, amit képviselnek.
Ha egy témát vagy kifejezést írunk a keresőjébe, akkor megmutatja azt, hogy adott témára kik teljesítenek a találati listán a legjobban, mely tartalmukkal és milyen látogatottság, illetve mekkora versenyintenzitás mellett. Innen könnyen észrevehetünk új konkurenseket, illetve ötleteket meríthetünk a legjobb tartalmakból, hogy megelőzzük őket a sajátunkkal.
Lehetőségünk van backlink elemzésre, vagyis lekutathatjuk konkurenseink backlinkjeit, megtekinthetjük belső hivatkozási struktúrájukat is., tovább technikai SEO részről is vizygálja az oldalunk egészségét a rendszer.
Ha valaki szeretne előnyre szert tenni az online marketingben, és csak egy szoftvert engedhet meg anyagilag magának, akkor ez legyen az!

Semrush SEO

Azok a külső hivatkozások, melyek a mi oldalunkra mutatnak még manapság is az egyik legerősebb bizalmi szignált biztosítják a Google szemében. Éppen ezért fontos, hogy rendszeresen elemezzük a saját és a konkurens ilyen jellegű linkjeit, hiszen pár jobb minőségű backlink a konkurensnél, és könnyen búcsút inthetünk a jó pozíciónak!

Én a külső linkek elemzésére a MajesticSEO alkalmazást használom. A rendszerében nem csak egy adott domain hivatkozott forrásait lehet feltérképezni, de megmutatja a horgonyszövegeket is (anchor text), melyek nyomon követése és egészségesen tartása kritikus a Google algoritmusai miatt.
Összevethetjük több oldal link profilját is, és egyszerűen leszűrve azokat a hivatkozási forrásokat, ahol a konkurens jelen van, de mi nem, és máris találtunk lehetőséget arra, hogy mi is kibővítsük a hálózatunkat ezeken a helyeken. Természetesen téma alapján akár új linkszerzési lehetőségeket is kereshetünk, ezzel megelőzve a versenytársat.

Majestic Seo

Marketingstratégia lekövetése és elemzése emberi erővel

Utolsónak hagytam az emberi lehetőségeket. A korábban példának felhozott eszközök nagyban megkönnyíthetik a munkánkat, de az emberi tényezőt nem tudják kiváltani. Léteznek olyan helyzetek, amikor saját magunkat és egy kis ravaszságot kell latba vetnünk, hogy megismerjük a konkurens működését.

Kémkedni mások után csúnya dolog! – ezt mindenki megtanulta kiskorában. Ugyanakkor néha szükség van rá, és tulajdonképpen nincs is gond vele, feltéve ha az ember tisztességes lapokkal játszik. A következőkben éppen ezért pár olyan technikát sorolok fel, melyeket nyugodtan megtehetünk annak érdekében, hogy lekövessük a konkurenseket.

Iratkozzunk fel a konkurens hírlevelére!

Bár léteznek e-mail marketing elemző eszközök, ezen a téren én inkább magamra szoktam hagyatkozni. Egyszerűen feliratkozom a versenytársak rendszeres hírleveleire és megfigyelem, hogy milyen gyakran írnak nekem, mit tartalmaz a levelük, mi történik ha le akarok iratkozni. Ez egy nagyon egyszerű dolog, mégis sokat megtudhatunk az e-mail marketingjük működéséről. Kis tapasztalattal észrevehetjük a hibákat és azt is, amit jól csinálnak; valamint hamar értesülhetünk akcióikról, nyereményjátékaikról, terjeszkedésükről is.

Legyünk mi is a termékük érdeklődője!

A remarketing stratégiájukat én úgy szoktam elemzeni, hogy eleinte fellépek az oldalukra, elhagyom, majd leírom egy lapra, hogy mikor tettem meg ezt. Ezt követően figyelem a közösségi csatornákat (amit amúgy is nézek a privát életben) és keresem a konkurens hirdetéseit.
Ha esetleg kapok egy hirdetést, akkor rákattintok, majd mondjuk megnézek egy terméket náluk. Ennek az időpontját is felvésem. Ezután biztos, hogy fogok kapni visszacsábító e-mailt, vagy további remarketing hirdetéseket. Érdemes kicsit várni arra, hogy meddig kapjuk ezeket a hirdetéseket, így megtudhatjuk, hogy nekik meddig éri meg foglalkozni valakivel, aki a honlapukon megnézett egy terméket.
Rakhatunk az oldalukon terméket a kosárba, majd vásárlás nélkül elhagyva az oldalt, vizsgálhatjuk a kommunikációjukat. Arra is fény derülhet, hogy mondjuk több idő elteltével kapunk-e valamilyen egyedi ajánlatot, amivel vissza akarnak csábítani minket.
Ezek mind-mind nagyon hasznos impulzusok. Érdemes lehet egy lapra felrajzolni, hogy mikor indítottunk el egy remarketing folyamatot és mi után mi következik. Így megkaphatunk egy komplett stratégiai rajzot, melyből sokat lehet tanulni.

versenytárselemzés

Kérjük be ajánlatot, vagy akár helyszíni felmérést!

Ha biztosítanak ingyenes ajánlatot, akkor ne féljünk (mondjuk álnéven) bekérni egyet tőlük. A levelükből megtudhatjuk, hogy hogyan kommunikálnak, milyen lehetőségeket biztosítanak a “meleg” érdeklődőknek. Kicsit erősebb dolog, de akár ingyenes felmérésre is kihívhatjuk a szakembereiket, így elleshetjük a helyszíni munkafolyamataikat is, láthatjuk élőben az alkalmazottakat. Ebben semmi rossz nincs, igaz picit megnő majd a pulzusunk, de ne higgyük azt, hogy Ők nem tették ezt meg már velünk 🙂

Beszélgessünk a konkurenssel!

Legyünk a konkurens fanjai (leginkább álnéven)! Szóljunk hozzá kedvesen és érdeklődően a posztjaikhoz, figyeljük meg, hogy mennyi idő elteltével válaszolnak kérdéseinkre és milyen az ügyfélkezelési stílusuk, kommunikációjuk. Esetleg kicsit dicsérhetjük is őket, hiszen nem egy pozitív szignáltól fognak majd sokkal jobban megélni, mint mi, viszont tuti, hogy promoterként fognak ránk tekinteni, és egyedi kedvezményekkel vagy ajánlatokkal fognak minket bombázni.
Írjunk nekik e-mailt, vagy hívjuk fel őket pár előre lefektetett kérdéssel, és próbáljunk meg finoman többet megtudni a szolgáltatásukról Vigyázzunk, hogy ne legyünk átlátszóak!
Van, hogy panaszlevelet is szoktam írni, hogy a panaszkezelésüket is elemezni tudjam. Persze a végén bocsánatot kérek, hiszen nem megsérteni, vagy megkárosítani akarom őket, csak cselesen vizsgálni a tevékenységüket.
Mondanom sem kell, hogy ezekből mennyi mindent le lehet szűrni.

TIPP: Tegyük félre az egónkat! A versenytárselemzés nagy betegsége, hogy az ember hajlamos szubjektíven a saját termékét és működését jobbnak beállítani, mint a konkurensét. Legyünk objektívek, és ne féljünk elismerni a konkurens sikereit. Az okos ember tanul másoktól, a buta csak a saját igazát szajkózza. Ne feledjük, hogy a másik oldalon is értelmes emberek ülnek, akiknek ugyanúgy vannak jó ötleteik, mint nekünk. Sőt, sokszor még olyanok is, amikre mi nem is gondoltunk!
Ne lopjunk a konkurenstől! Helyette merítsünk ötletet és fejlesszük tovább. Ha lopunk, azzal csak lejáratjuk magunkat, és nem is leszünk jobbak, maximum ugyanolyanok, mint a versenytárs.
Ne szidjuk a versenytársakat! Persze, a versenyhelyzetben felfokozott érzelmek dominálnak, de őrizzük meg a hidegvérünket és ne kérjük meg minden ismerősünket, hogy adjanak 1-es értékelést a konkurens termékeire. Ez szánalmas és sunyi módszer, és ettől sem leszünk jobbak náluk. Kivétel nélkül törekedjünk a tisztességes versenyre és győzzük le őket szakmai tudással, kreativitással és értéket teremtő megoldásokkal. Csak így lehetünk hosszútávon sikeresebbek.

Konkurenselemzés

Bár sokan hanyagul végzik el a versenytárselemzést, látható, hogy a munka nagyon hasznos értéket képvisel a saját marketingünk fejlesztésében és piaci előnyünk kovácsolásában. Igyekezzünk minél többet megtudni róluk, tanuljunk tőlük és vegyük észre a hibáikat, melyeket lehetőségként kihasználhatunk. A versenytársaink figyelése folyamatos munka, és akár sok időt is elvehet, de elsőként mindig arra törekedjünk, hogy a mi házunk táján legyenek rendben a dolgok.
Ne féljük kicsit kémkedni, vagy ravaszak lenni: a piaci verseny így működik. Van, hogy utánunk kémkednek, van, hogy mi kémkedünk más után. Egyes helyzetek megkívánják az agresszív versenyt, míg máskor jobb elidőzni a dolgokat. A lényeg, hogy legyünk tisztességesek és teremtsünk a feltérképezésből saját értéket. Remélem tudtam segíteni a cikkemmel ennek megértésében 🙂

Tetszett a cikk? Akkor oszd meg, ha elemezzem a megosztásokat 😉

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll Up