Vajon tényleg halott az e-mail marketing?

Vajon tényleg halott az e-mail marketing?

Olvasási idő: 11 perc

Vajon érdemes 2017-ben, a chatbotok korában is e-mail marketinggel foglalkozni? A válasz egy határozott IGEN! De miért gondolják mégis azt sokan, hogy ez nem igaz? Nézzük meg a hivatalos statisztikai érveket!

Sokak szájából hallani, hogy az e-mail marketing felett eljárt az idő. Való igaz, egy régi motorosról beszélünk, hiszen már az internet előtt is voltak kezdetleges e-mail próbálkozások, habár értelemszerűen az internet megjelenésével egy időben érkezett meg a többé-kevésbé ma is használt forma. Sajnos nap, mint nap hallom erős szakmai közösségekben is az, hogy az e-mail már halott, nem érdemes vele foglalkozni. Ilyenkor mindig egy picit személyes sértésnek veszem a kijelentést és felbőszülve nekiállok érveket felsorakoztatni a közlés megcáfolására. Persze a meggyőzés általában nem sikeres, mert az emberek már annyit csalódtak a rossz e-mail stratégiák miatt, hogy inkább másfelé fordulnak.

Cikkemben elmagyarázom, hogy miért gondolják sokan, hogy az e-mail marketing halott, illetve felsorolom azokat az érveket, melyek egyértelműen megcáfolják ezt az elhamarkodott kijelentést.

Fogalomzavar:
Elsőként tisztázni szeretném az e-mail marketing két fő típusát, hiszen nagyon sokan keverik ezeket, emiatt pedig sok a félreértés.

Hírlevél (newsletter): meghatározott időszakonként, rendszeresen küldött e-mail, mely nagyobb közösségnek szól. Célja a feliratkozók rendszeres informálása, az érdeklődés fenntartása és az “elfelejtődés” elkerülése. Több témáról szól, több CTA kap benne helyet, bár általában van egy fő üzenete. Hírlevél például az, ha hetente kapsz levelet az új blogcikkekről.

Promóciós levél (eDM): Kizárólag egy témára koncentrál, egy célja van, egy kiemelt CTA-val (létezik másodlagos CTA is, de erről majd máskor). A célja az, hogy segítse a konvertálást, és semmi más! Általában kedvezményekkel csatolják össze, például a levélben egy levásárolható kupon van. Promóciós levélként tekintünk az általában valamilyen aktivitáshoz kötött (feliratkozás, vásárlás, ebook letöltés) e-mailekre, melyekben kizárólag egy központi téma van és a levél további aktivitásra szeretne sarkallni minket. Cikkemben most erre a fajtára térek ki leginkább!

e-mail marketing marketingdot

 

Mi a baj a modern e-mail marketinggel?

Valami oka kell, hogy legyen annak, hogy sokan nem bíznak ebben a csatornában, és legtöbben közülük teljesen el is hagyják a használatát. Észrevételem szerint az okokat általában nem a statisztikai bizonyítékokban kell keresni, hanem a rossz stratégiai döntésekben. Alább pontokba szedve olvashatod el a választ a miértekre.

A rossz stratégia alkalmazása

Több esetben is vizsgálódtam már olyan kampányokban, melyeknek része volt a digitális levelezés, és meg kell, hogy mondjam, a legtöbb esetben nagy bakikkal kellett szembesülnöm. Az emberek össze-vissza gyűjtenek listákat – rosszabb esetben még vásárolnak is adatbázisokat – és egyáltalán nem foglalkoznak optimalizálással, A/B teszteléssel és az e-mailek perszonalizálásával. A legnagyobb gond szerintem ebből adódik. Mivel az e-mail marketing egy viszonylag könnyűnek tűnő, és szinte teljesen ingyenes formája a kapcsolatfelvételnek, olyanok is használják, akik nem értenek hozzá, és különösebben nem is akarnak utánanézni a helyes használatnak. Nincs nagy vesztenivaló, nem kell belefektetni hirdetési összegeket és valójában nem is hisznek az egész működésében. “Csak azért van, hogy legyen!” – hallom sokszor.
Mivel rengeteg cég (főként a KKV szektorban) a fenti megfontolások mentén alakítja ki a stratégiáját, az ügyfelek nagyon sok összecsapott és a relevanciát teljesen nélkülöző levelet kapnak a privát postaládájukba, ami természetesen bosszantó és egyenes az út a negatív megítéléshez.

Pontosan megtervezett e-mail stratégia
A stratégiát mindig előre tervezzük meg, és készítsünk hozzá az ábrán is látható e-mail workflow-t! Következő cikkünkben erre is kitérünk majd!

A nem megfelelő ciklusban történő használat

A perszonalizálással nagy mértékben összefügg, hogy sokan nem a megfelelő ciklusban próbálják elérni az embereket a leveleikkel. Az e-mailek elsősorban az úgynevezett meleg célközönségnél sikeresek igazán. Azoknál, akik vagy már vásároltak tőlünk (és további vásárlásra akarjuk őket rávenni), vagy már közel állnak ahhoz, hogy vásároljanak. Semmi értelme olyanoknak e-mailt küldeni, akik alig hallottak rólunk, hiszen velük még nem alakult ki a kötődés és a bizalom. Egyértelmű, hogy ha valakit nem ismerünk, akkor nem szívesen engedjük be a lakásunkba, és ha mégis bemerészkedik, akkor azon leszünk, hogy többé ezt ne tudja megtenni.

A csatornát általában az inbound metodológia végén használhatjuk eredményesen
A csatornát általában az inbound metodológia végén használhatjuk eredményesen. Forrás

Az rossz megnyitási arány okai

Tekintsünk most el a hibás tárgyhasználattól, és nézzük meg a pszichológia oldalt. A legtöbb e-mailt már meg sem nyitjuk, mert azt nevelték belénk a szakmaiságot nélkülöző marketingesek, hogy a promóciós levelek (eDM) egyenlőek a spammel. Sajnos ez már nagyjából 10 éve trend, emiatt pedig még azok is elkerülik a reklámszagú leveleket, akik egyébként szívesen vásárolnának, vagy hasznosnak találnák a tartalmat. Abból kiindulva, hogy sokan használják a csatornát, magas a reklámzaj is, így nehéz kitűnni igazán jó levekkel a sok gyenge minőségű közt.

Az alacsony kattintási arány miértje

Mivel a levelek egyáltalán nem perszonalizáltak, vagyis mindenki ugyanazt a levelet kapja meg, függetlenül bármilyen tényezőtől, ezért a bennük található tartalom nem releváns az olvasó számára. A fogadók egyszerűen nem érzik, hogy a levél nekik szólna, hiszen nincs benne pontos megszólítás, sem egy olyan ajánlat, amivel bármit is tudnának kezdeni. Ebből nem lesz sajnos kattintás, és végső soron vásárlás sem. Ha nem fordítunk időt az ügyfelek megismerésére és megértésére, akkor ne várjuk el, hogy Ők jobban meg akarjanak minket ismerni.

Mondhatjuk úgy is, hogy a marketing szakma saját maga köré piszkított és most már nem is lát ki belőle, sőt nem is érti, hogy mi történt. Az ügyfél nem érti miért kapta a levelet, sem azt, hogy miért kap annyi levelet, a marketinges nem érti miért nem működik, egyszerűen csak annyit tud kikövetkeztetni, hogy az egész rossz úgy, ahogy van. Hiba a hiba hátán, egy megszakíthatatlan ördögi körként döcög a legtöbb cég e-mail marketingje.
Pedig az emberek szívesen olvasnak jól elkészített e-maileket és hasznosnak is tartanák őket. Mind a hazai, mind a külföldi példák alátámasztják, hogy ha jól csináljuk, akkor bámulatos eredményeket érhetünk el, minimális befektetés mellett. Nézzünk meg pár adatot, melyek az e-mail marketing létjogosultságát hivatottak alátámasztani!

Jellemző marketingformák B2B és B2C közegben.
B2B szektorban az e-mail a legjellemzőbb csatorna, mivel hivatalosabb és üzletiesebb stílusnak tartják. (2015 Q4 adat, Forrás)

 

8 bizonyíték, hogy az e-mail marketing márpedig működik

1. Olcsó és hozzáértéssel könnyen alkalmazható csatorna

Bár ezzel ellentmondok kissé a korábbi megállapításomnak, de tény, hogy ha jó kezekbe kerül, akkor az e-mail marketing nagyon hasznos kis cégeknek, akiknek nincs nagy büdzséjük. Kis adatbázisokra a legtöbb profi kliens biztosít ingyenes használatot, a kiküldés pedig teljesen ingyenes. Induló kisvállalkozásoknál általában érdemes képezni magunkat a témában, olcsón tudunk közel maradni Ügyfeleinkhez.

2. Mindenki használ e-mailt, ráadásul naponta

Összesen 2,5 milliárd ember használ e-mailt, és évente 74 trillió levél kerül elküldésre. Ez a két szám pedig folyamatosan növekszik, ami azt mutatja, hogy 2020-ra a világ fele fogja aktívan használni az e-mailt. Emellett hála az okostelefonoknak, az e-mail fiók tulajdonosok 91%-a naponta ellenőrzi a beérkező üzeneteit. Nincs mese, az emberek szeretnek informáltak maradni!

3. Az e-mail marketing minden kampánnyal és felülettel integrálható

Legyen szó bármilyen csatornáról, az e-mailek integrálása minden esetben megfelelő kiegészítő opció lehet:

  • új poszt a blogon
  • új képfeltöltés a Facebook-on
  • meghívás érkezik egy online tanfolyamra
  • véget ért egy offline esemény
  • akció a legújabb üzletben
  • csomagküldés állapotjelentése

És ezt a listát a végtelenségig lehetne folytatni. Bármivel össze lehet kötni az elektronikus levelet.

4. A Black Friday e-mail a legjobb e-mail

2016-ban az Adobe riportja szerint a legjövedelmezőbb promóciós csatorna Black Friday-kor az e-mail volt. A vásárlások 17%-a e-mail kampányokon keresztül történt, jócskán lekörözve a közösségi csatornákat. Úgy gondolom, hogy ez az adat nem lenne jellemző egy halott eszközre.

Black Friday
Az utóbbi években a Black Friday az egyik legsikeresebb “ünnep” az árusoknak

5. Nagyon jól konvertáló csatorna

Mivel meleg célközönségről van szó (ugye csak nekik küldünk levelet?), az e-mailek nagyon jól konvertálnak. Az “elhagyott kosár” típusú e-mailek megnyitási aránya átlagosan 40% körül mozog, és ezekből átlagosan 35%-ban vásárlás is történik.

6. A megtérülés hihetetlenül magas

Mivel a befektetett összeg igencsak alacsony, így a megtérülés nagyon magas. Átlagosan 4,3%-os megtérüléssel számolhatunk, vagyis minden befektetett 1000 Ft-unk után 4.300 Ft-ot kapunk vissza. Nem hangzik rosszul, ugye? Egyébként ez az arány nagyjából változatlan az elmúlt 5 évben.

7. Egy e-mail kampány növeli a kosárértéket

Azok, akik valamilyen e-mail promóciós vásárlásban vettek részt, 138%-kal többet költöttek, mint azok, akiket nem érintettek a kampány levelei. Ez egy nagyon erős statisztikai érv, hiszen ez azt mutatja, hogy az aki mondjuk egy PPC hirdetésből érkezik az oldalunkra elkölt 1000 Ft-ot, míg az aki e-mail kampányból jön 2380 Ft-ot.

8. A nagy brandek diktálnak

A nagy nemzetközi brandek leveleire feliratkozók 95%-a tartja hasznosnak az általuk szeretett cégtől érkező e-maileket. Ez természetesen nem követi pontosan a megnyitási arányokat, de az bizonyos, hogy érdemes követni a nagy neveket, ellesni a taktikáikat.

+ egy érv

Ha önmagában az e-mail nem is hoz számunkra sok konverziót, a többi csatornánkat nagyon jól tudja segíteni. Erről részletesen egy másik cikkben írok, mely a leghatékonyabb felület megtalálásáról szól!

Levél és toll

Természetesen nem mindenkinek kell ezt a marketingeszközt használnia, hiszen vannak szegmensek, ahol tényleg nem a legjobb választás. Megérzések alapján azonban nem szabad lemondani róla, hiszen a fentiekből azonban látható, hogy az e-mail marketing korántsem halott. Rengeteg potenciál van benne, de ehhez elengedhetetlen, hogy jól csináljuk, amihez elengedhetetlen a folyamatos tesztelés. Bár alapvetően egyszerű eszközről van szó, nehéz úgy megtervezni a kampányt és magát a levelet, hogy az átüsse az alacsony színvonalú, ám hangos reklámzajt. A lényeg a minőségen van, nem pedig a mennyiségen. És hogy hogyan kell jó e-mail marketinget folytatni? Erről majd a következő heti cikkben fogok írni! 😉

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll Up